Zoals internationale, geometrisch abstracte kunstenaars ‘onttitelde’ Servranckx zijn werken in 1922 door ze per jaar, in volgorde van ontstaan, een volgnummer te geven. Elke reminiscentie aan de wereld buiten het schilderij werd weggenomen. Servranckx verwees hiermee ook naar industrieel bandwerk, hem welbekend, als tekenaar voor de Usines U.P.L. in Haren, als ontwerper van behangpapier.
“Opus 20” staat mijlenver af van de florale behangsels die hij ‘overdag’ ontwierp. In “Opus 20” wordt de kwintessens van zijn kunstenaarsstreven duidelijk: een harmonische compositie, een welluidend samenspel van geometrische motieven, nuancerende decoratieve details en een zacht, geëquilibreerd en samensprekend coloriet, wat samen tot een intrigerende compositie leidt. Geabstraheerde motieven staan op zich, de later toegevoegde ondertitel neemt het mysterie niet helemaal weg. De motieven die herkenbaar worden als het klankgat en snaren van een snaarinstrument geven een extra resonantie aan dit schilderij.
Deze universele beeldtaal gaf Servranckx – als enige Belgische kunstenaar omstreeks het midden van de jaren 1920 – internationale bekendheid (zeldzaam en artistieke waarde). Servranckx vormde in de jaren twintig een schakel tussen experimentele abstractie en een volwassen, individuele beeldtaal. Hij slaagde erin om in 1924 in de Galerie Royale een tentoonstelling van zo’n 104 werken te organiseren (waar “Opus 20” ook te zien was) - een absoluut unicum in de Belgische historische avant-garde – waarna de superieure kwaliteit van zijn werk internationale deuren opende, onder meer deze van Katherine Dreiers befaamde Société Anonyme, waar Marcel Duchamp een van de leidende figuren achter de schermen van was. Op die manier heeft Servranckx zijn stempel gedrukt op de ontwikkeling van de geometrische abstractie in het interbellum, met werken waarvan de kiem reeds in “Opus 20” aanwezig is (schakelfunctie).
Extreem snel, reeds in 1922, komt Servranckx tot een klassieke fase in zijn oeuvre, waarin een eigen stijl van uitzuivering en abstractie overheersen en aan de industrie ontleende machine-achtige lijn-, vorm- en kleurelementen vermengd worden met zijn eigen voorkeur voor afrondingen. Hoewel hem door oorspronkelijk gelijkgestemden als Pierre Bourgeois een hang naar ‘sobere hymnen en vrije geometrie’ verweten werd, voegde Servranckx dus wel degelijk eigen accenten aan de Belgische geometrische abstractie toe. Naast voorgaande kenmerken is zijn eigenheid vooral terug te vinden in de wijze waarop hij in “Opus 20”, een van de vroegste abstracte werken van de kunstenaar en zonder twijfel het meest sprekende uit deze periode, op een gestructureerde, het beeldvlak in wezen op een landschappelijke of architecturale, manier opbouwt. Markant voor dit abstracte schilderij is dat het bij wijze van spreken de blik van de kunstenaar op het onderwerp verraadt, zijn zijdelingse kijkpunt op een thema dat verregaand geabstraheerd is (artistieke waarde).
Sabam_KMSKA_www.Lukasweb.be-Art in Flanders_foto Hugo Maertens
Een onbekende fout heeft zich voorgedaan!
Bij het uitvoeren van uw actie liep er iets mis. Wellicht hebben we iets over het hoofd gezien. Onze excuses hiervoor. Gelieve eerst dit venster te sluiten
door rechts vanboven op het kruisje te klikken, en dan uw actie opnieuw proberen uit te voeren.
Indien dit niet lukt, ververs eerst de pagina en probeer dan uw actie opnieuw. Indien het probleem zich nog steeds voordoet, gelieve ons te contacteren met
onderstaande technische informatie.
Algemene technische informatie over de foutmelding
Browser: Amazon CloudFront
IP: 10.176.46.107
Type fout:
Foutmelding:
Gedetailleerde technische informatie over de foutmelding
Sessie verlopen na inactiviteit van 600 minuten
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab automatisch verlopen.
Klik op 'Pagina herladen' om terug te gaan naar de pagina waarop u voorheen bezig was.
Meer informatie
Om ervoor te zorgen dat u per ongeluk uw scherm niet te lang laat zien aan onbevoegden wanneer uw scherm niet is vergrendeld, en om spaarzaam en
ecologisch verantwoord om te gaan met technische bronnen, is uw huidige sessie na inactiviteit van 600 minuten verlopen en zijn uw
gegevens van uw huidige sessie opnieuw ingesteld.
Soms kan het ook zijn dat er aanpassingen zijn gebeurd aan de toepassing, die een herstart van de toepassing vereiste. Bij het herstarten worden alle
huidige sessies verlopen en is er een nieuwe sessie nodig om verder te kunnen surfen.
Uw huidige sessie is dus verlopen en u kan niet meer verder surfen. Al uw huidige gegevens die u had ingevoerd bent u kwijt. Om ervoor te zorgen dat u niet per
ongeluk ergens anders klikt is het volledige scherm van de toepassing geblokkeerd. Gelieve de pagina te verversen om verder te surfen en het scherm te deblokkeren.
Sessie verloopt na inactiviteit van 600 minuten (10.0 uur)
Dit venster werd geactiveerd om en dient om u te waarschuwen dat uw sessie in 5 minuten zal verlopen.
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab
automatisch verlopen.