Dit kunstwerk is een onafgewerkte tekening van een ruitergevecht tussen rotsen. Op basis van de stilistische vergelijking met een reeks tekeningen voor een altaarstuk met de Bekering van Paulus, o.a. bewaard in het Ashmolean Museum in Oxford (inv. 422A), wordt dit blad rond 1559 gedateerd. De keerzijde van de tekening toont een oud opschrift: ‘Celebre et Rarissimo / disegno / di Lelio da / Novellara / Discepolo diletto di / Michiel Angelo Buonarotti’. Lelio Orsi was afkomstig uit Novellara in Reggio Emilia. Door bezoeken aan Venetië en Rome werd hij sterk door het maniërisme van Michelangelo en Correggio beïnvloed. Hij signeerde zijn werk niet, met uitzondering van een tekening. Ook contemporaine bronnen die hem vermelden als kunstenaar zijn er niet, maar zijn grafschrift, geschreven door zijn zoon, roemt hem in het bijzonder als tekenaar. Dit grote, zeer verfijnd uitgevoerde blad wordt traditioneel aan Orsi toegeschreven en spoort volledig met zijn stijl. Het kan goed worden vergeleken met tekeningen van een paardengevecht en van een leeuwenjacht in privébezit (Reggio Emilia 1987, cats. 131-132). Zowel compositorisch als stilistisch kan de schets daarnaast in verband worden gebracht met werk van contemporaine Italiaanse kunstenaars als Giulio Romano (1492/99-1546), Domenico Campagnola (1482/1500-1564) en Jacopo Zanguidi Bertoia (1544-1573/74), die eveneens kunstenaars uit onze streken beïnvloedden, waardoor ze een schakelfunctie heeft.
Verder onderzoek naar het merkwaardige onderwerp van deze onafgewerkte compositie is nodig. Niet eerder werd opgemerkt dat de tekening wellicht kan worden geïdentificeerd met een verdwenen gewaand blad dat in een inventaris uit 1770 als volgt wordt vermeld: ‘Uomini a cavallo, ed altri sedenti in terra, figure allegoriche’. Tekeningen van Orsi zijn zeldzaam, zeker in Vlaanderen. Ook in het Prentenkabinet van Museum Plantin-Moretus wordt een tekening toegeschreven aan Lelio Orsi bewaard (inv. PK.OT.01375).