Deze tekening is een voorbereidende tekening voor de derde prent (in dezelfde richting), getiteld ‘Des smenschen opstant’ (sic), in een reeks van vier gravures over de val en redding van de mens gecomponeerd en uitgegeven door Willem van Haecht (ca. 1527 - in of na 1583) in 1578. De prenten vermelden signaturen van Ambrosius Francken als tekenaar en Hieronymus Wierix (1553-1619) als graveur. Willem van Haecht, die naast zijn activiteiten als lakenhandelaar en uitgever vooral faam verwierf als dichter, bracht met de prentserie uitdrukkelijk een reformatorische opvatting onder de aandacht, namelijk het idee dat de zondige mens alleen door toedoen van Gods genade tot redding kan komen. Van Haecht was zelf lid van de Antwerpse lutherse gemeente en de reeks kwam tot stand in een periode van godsdienstvrijheid voor de protestanten tussen 1576 en 1585, vanaf de Pacificatie van Gent tot de Val van Antwerpen. Rond deze tijd verschenen er tal van prenten met een protestantse iconografie. Voor de uitvoering van het uiterst inventieve beeldprogramma dat Van Haecht voor deze prentreeks uitwerkte, deed hij beroep op de getalenteerde kunstenaars Ambrosius Francken en Hieronymus Wierix. Dit getekende ontwerp van Francken heeft een bijzondere waarde voor het collectieve geheugen als herinnering aan een periode van godsdienstvrijheid. Tevens werd juist in 1578, het ontstaansjaar van de reeks, de Antwerpse lutherse gemeente hersteld door de aanwijzing van die plaatsen waar erediensten konden plaatsvinden voor elk van de drie actieve groepen: een Duitstalige, Nederlandstalige en Franstalige.
Ambrosius Francken was voor 1580 een veelgevraagd tekenaar voor prenten. Hij ontwikkelde een persoonlijke manier van ontwerpen, waarbij hij de belangrijkste scène uitlichtte op de voorgrond en in de achtergrond aandacht had voor het grotere verhaal. Uit deze vroege periode in zijn carrière zijn enkel prentontwerpen bekend. Na 1580 legde hij zich uitsluitend toe op de schilderkunst en leverde hij voornamelijk altaarstukken. Deze verandering in activiteiten wordt gelinkt aan het toenmalige turbulente politieke en religieuze klimaat in de Scheldestad. Ambrosius’ getekende oeuvre is nog maar gedeeltelijk in kaart gebracht. In Vlaanderen worden slechts enkele van zijn prentontwerpen bewaard (zeldzaam). Deze tekening is zeer zorgvuldig en - opvallend - in dezelfde richting als de prent uitgevoerd, wat eerder ongewoon is. Omdat de tekening te linken is aan een bij benadering te dateren prentenreeks, beschikt ze over een ijkwaarde binnen het oeuvre van de kunstenaar.