Dit beeld heeft een zeldzame waarde daar het, naast dat in de Sint-Denijskerk te Vorst, de enige zestiende-eeuwse sculpturale voorstelling is van de Heilige Alena in Vlaanderen. Haar zeldzame voorkomen wordt verklaard door de zeer plaatselijke aanbidding te Dilbeek, Vorst en Affligem tijdens de 16de eeuw. Volgens de legende wordt Alena’s vader, Levold (of Harold), immers gezien als de stichter van de parochiegemeenschap te Dilbeek. Waarschijnlijk ontstond het beeld omstreeks 1500-1510, de naam van de beeldhouwer is niet bekend, en ook de keurstempel ontbreekt. De plooienval, het gelaat en het puntige schoeisel zijn nog uitgevoerd in een laatgotische traditie, terwijl de vierkante halsuitsnijding, het borstjuweel, het gehaakte haarnet met de gekrulde boord en de neervallende sluier op een mode wijzen die rond de eeuwwisseling bijval vond en reeds de Renaissance inluidden. De H. Alena heeft een grote schakelfunctie door haar gelijkenis met de H. Barbara in de Onze-Lieve-Vrouw van de Rijke Klarenkerk te Brussel. Andere gelijkenissen, die haar schakelfunctie benadrukken, zijn de H. Margareta van de Kapellekerk te Brussel en de H. Magdalena uit het Cluny Museum te Parijs.