Deze verzameling met meerstemmige vocale composities (4, 5, 6 en 8 stemmen) kende eind 16de - begin 17de eeuw een bijzonder succes: getuige de vijf uitgaven die in Antwerpen verschenen bij Petrus II Phalesius (1592, 1596, 1604, 1612, 1629). De stukken, verwerkt in vijf afzonderlijke stemboekjes (superius, contratenor, tenor, quinta pars, bassus), zijn intern geordend naar modus (toongeslacht) wat er op zou kunnen wijzen dat ze voor amateurs of voor het muziekonderricht waren bedoeld. Muzikaal-inhoudelijk biedt de verzameling een staalkaart van de meest populaire wereldlijke composities van Lassus die, lang na zijn dood, graag werden gezongen. Van deze druk bestaan maar twee volledige exemplaren, waarvan één in de Gentse universiteitsbibliotheek. Het bijzondere van het Gentse exemplaar is dat bij die vijf stemboeken nog vier andere gedrukte Antwerpse Phalesiusdrukken zijn ingebonden: Chansons tant spirituelles que prophanes d’Andre Pevernage (1606), Chansons d’Andre Pevernage (1607), Canzonette F. Anerio (1607), Il trionfo di Dori (1601). Deze unieke convoluut geeft een uitstekend inzicht in de muzikale belangstelling van het begin van de 17de eeuw. Over het Leuvense Phalesius-bedrijf zijn we goed geïnformeerd, over dat van Antwerpen weten we weinig. Het zeldzame Gentse exemplaar is in dat onderzoek een belangrijke schakel.