Pieter Aertsen, Triptiek van Jan van der Biest, 1545-1546, olieverf op paneel, 145 x 130 cm (middenpaneel), 145 x 58 cm (zijpanelen), inv.nr. 100
-
olieverf
schilderingen
145 x 130 cm (middenpaneel), 145 x 58 cm (zijpanelen)
-
Bescherming
Individueel voorwerp
Artistiek erfgoed
Overheidsbezit
Deze triptiek met religieuze thematiek is relatief uniek in het oeuvre van Pieter Aertsen, die voornamelijk bekend is voor zijn stillevens en genrestukken, waarvan een groot deel zich in het boerenmilieu situeren. Werken met religieuze onderwerpen van zijn hand zijn eerder zeldzaam, aangezien de meeste religieuze werken van Aertsen tijdens de Beeldenstorm vernietigd werden.
Werken die met zekerheid aan de meester zelf kunnen worden toegeschreven (zoals dit schilderij) zijn eveneens zeldzaam, en cruciaal om grip te krijgen op het oeuvre van deze meester. De ‘Triptiek van Jan van der Biest’ is het vroegst gedateerde en gedocumenteerde werk van Pieter Aertsen, de stamvader van een kunstenaarsgeslacht en één van de meest innovatieve kunstenaars in Antwerpen in de zestiende eeuw. De beschikbare archivalische documentatie over het Antwerpse stuk zorgt ervoor dat het een belangrijke plaats heeft in het oeuvre van de meester. De triptiek heeft dus een hoge ijkwaarde; het werk is gesigneerd, de oorspronkelijke lijst vertoont merktekens van de schrijnwerkers en het schilderij is als eerste en enige werk van de kunstenaar gedocumenteerd met archiefbewijs. De historische relevantie van het drieluik ‘Triptiek van Jan van der Biest’ is eveneens groot. Het luik links toont huidenvetter, zeepzieder en schepen van de stad Jan van der Biest, die in 1504 het voormalige Godshuis Van der Biest oprichtte. Van der Biest gaf ook opdracht voor de oprichting van een kapel. De triptiek versierde aldaar het altaar: op 5 december 1542 werd dit gewijd. De bestelling bij de kunstenaar om dit drieluik te realiseren, situeert zich tussen 1545-1546. De rekeningen zijn opgeschreven tussen 1546 - 1547. De beheerders van Van der Biests erfenis hebben waarschijnlijk ter zijner nagedachtenis het altaarstuk besteld. Jan van der Biest was een van de belangrijkste maecenassen rond 1500 in Antwerpen (bijzonder vroeg). Dit drieluik is een sleutelstuk voor het begrip van zijn maecenaat, maar overstijgt dat zelfs. Het werd besteld door zijn erven, en geeft een unieke inkijk in wat - met enige contradictie - zou kunnen worden omschreven als ‘postuum maecenaat’. Dit belangrijk fenomeen werd tot heden niet in kaart gebracht. Aertsens drieluik is er een prachtig voorbeeld van. De gedocumenteerde triptiek is een mooie getuigenis van het religieuze en sociale engagement van de 16de-eeuwse Antwerpenaar (belang voor het collectieve geheugen). De ‘Triptiek van Jan van der Biest’ heeft zowel een onmiskenbare schakelfunctie als een unieke artistieke waarde. Zoals aangeven was Pieter Aertsen (1508-1575) een van de toonaangevende kunstenaars in Antwerpen (1535-1556/57) en Amsterdam in het midden van de zestiende eeuw. Met zijn innovatieve stijl en snelle techniek onderscheidde hij zich van toonaangevende Italianisanten zoals Frans Floris en Michiel Cocxie, en effende hij het pad voor genrekunstenaars zoals Pieter Bruegel de Oudere. Iconografische innovaties, zoals de omkering van hoofd- en bijwerk resulteerden later in nieuwe genres, zoals stillevenkunst. Alhoewel dit werk niet getuigt van belangrijke iconografische vernieuwingen is het stilistisch een cruciaal werk in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Het is een van de eerste, gedocumenteerde panelen waarin Pieter Aertsen zijn idiosyncratische techniek toepast in een belangrijke publieke opdracht. De belangrijke artistieke waarde blijkt ook uit de grondige weergave van het perspectief, het prachtige coloriet, de originaliteit van de engelen, etc.
Bij het uitvoeren van uw actie liep er iets mis. Wellicht hebben we iets over het hoofd gezien. Onze excuses hiervoor. Gelieve eerst dit venster te sluiten
door rechts vanboven op het kruisje te klikken, en dan uw actie opnieuw proberen uit te voeren.
Indien dit niet lukt, ververs eerst de pagina en probeer dan uw actie opnieuw. Indien het probleem zich nog steeds voordoet, gelieve ons te contacteren met
onderstaande technische informatie.
Algemene technische informatie over de foutmelding
Browser: Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
IP: 10.176.46.107
Type fout:
Foutmelding:
Gedetailleerde technische informatie over de foutmelding
Sessie verlopen na inactiviteit van 600 minuten
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab automatisch verlopen.
Klik op 'Pagina herladen' om terug te gaan naar de pagina waarop u voorheen bezig was.
Meer informatie
Om ervoor te zorgen dat u per ongeluk uw scherm niet te lang laat zien aan onbevoegden wanneer uw scherm niet is vergrendeld, en om spaarzaam en
ecologisch verantwoord om te gaan met technische bronnen, is uw huidige sessie na inactiviteit van 600 minuten verlopen en zijn uw
gegevens van uw huidige sessie opnieuw ingesteld.
Soms kan het ook zijn dat er aanpassingen zijn gebeurd aan de toepassing, die een herstart van de toepassing vereiste. Bij het herstarten worden alle
huidige sessies verlopen en is er een nieuwe sessie nodig om verder te kunnen surfen.
Uw huidige sessie is dus verlopen en u kan niet meer verder surfen. Al uw huidige gegevens die u had ingevoerd bent u kwijt. Om ervoor te zorgen dat u niet per
ongeluk ergens anders klikt is het volledige scherm van de toepassing geblokkeerd. Gelieve de pagina te verversen om verder te surfen en het scherm te deblokkeren.
Sessie verloopt na inactiviteit van 600 minuten (10.0 uur)
Dit venster werd geactiveerd om en dient om u te waarschuwen dat uw sessie in 5 minuten zal verlopen.
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab
automatisch verlopen.