‘Twee paarden en palfreniers’ is een hoogst uitzonderlijk werk zowel binnen het oeuvre van Roelandt Savery, als in de ontwikkeling van het genre van dierenrepresentatie. Hoewel Savery zich aan het Praagse Hof wist te ontwikkelen als één van de pioniers van de Boheemse landschappen, betreft het hier een geconcentreerde nadruk op de twee paarden en hun begeleiders. Een dergelijke nadruk is uniek voor de hoogste kwalitatieve dierschilderkunst van Roelandt Savery (zeldzaam). Omwille van deze focus op de paarden plaatst het werk zich als één van de vroegste geschilderde Noordelijke voorbeelden in een Europese aristocratische traditie van paardenportretten. Een vroeg voorbeeld van deze traditie binnen de Europese kunsthistorische context, zijn de paardenportretten geschilderd in de Salla dei Cavelli van het Palazzo Tè door Giuglio Romano (1526-1528), in opdracht van Federico II Gonzaga. Savery en zijn opdrachtgever Rudolf II plaatsen zich duidelijk binnen eenzelfde ontwikkeling, maar Savery onderscheidt zich daarvan door de toevoeging van exotische elementen zoals de rode ara en de bonte kaketoe, die de paarden flankeren. Ook door een humanistische onderlaag in het werk, met filosofische referenties naar Plato’s ‘Phaedros’, onderscheidt ‘Twee paarden en palfreniers’ zich expliciet van andere dierenportretten. Hierdoor kan het worden gekarakteriseerd binnen een cultuurhistorische context van de humanistische Habsburgse Kunstkammer-traditie. De unieke rol van dit werk binnen het oeuvre van Savery bewerkstelligt een schakelfunctie voor een beter begrip van de andere Boheemse landschappen met dieren in het oeuvre van de schilder. Gezien de humanistische en wetenschappelijke sub-laag aanwezig in dit werk, vormt het een sleutel voor een beter begrip en ruimere cultuurhistorische context van de andere werken. Hierdoor speelt ‘Twee paarden en palfreniers’ een belangrijke rol binnen de ontwikkeling en de veranderende iconografie van het genre van de dierschilderkunst. Daarnaast heeft het werk ook een internationale schakelfunctie als connectie tussen de 16de-eeuwse traditie van Vlaamse dierenschilders en de transitie van dit genre binnen een Boheemse context. De versmelting van paardenportretten zoals die een generatie eerder in de Nederlanden tot stand kwam (bijvoorbeeld de prentenreeks ‘Equile Ioannis Austriaci’ uit 1578 ter documentatie van de paarden van Don Juan van Oostenrijk, naar ontwerp van Johannes Stradanus) met Habsburgse en Boheemse landschapselementen en exotische dieren maakt dat dit werk een intercultureel snijpunt vormt van lokale tradities, binnen een veranderende Europese hofcultuur (schakelfunctie en ijkwaarde). Als hoogkwalitatief gesigneerd en gedateerd werk van Roelandt Savery, geldt ‘Twee paarden en palfreniers’ als een referentiepunt in de toeschrijving van andere dierenschilderijen die worden toegeschreven aan het atelier van Roelandt Savery. Wetenschappelijk gezien geeft het schilderij ook een goed beeld van de wetenschappelijke verhouding tussen cultuur en natuur aan het Boheemse hof. Aangezien de gerepresenteerde paarden identificeerbaar zijn met paarden uit de Praagse stoeterij, en de vogels terug te vinden waren in de Praagse dierentuin, biedt dit werk ook een relevante natuurwetenschappelijke ijkwaarde. Door een geraffineerd spel van kleurencontrasten en een harmonische compositie onderscheidt dit werk zich als dierenportret. Artistiek gezien behoort het werk tot één van de meest uitgelezen voorbeelden van Roelandt Savery als dierenschilder. Met een beperkt palet aan kleuren slaagt de schilder erin om kleine kleurnuances en schakeringen te veruitwendigen. Het beperkte palet wordt fel gecontrasteerd met de toevoeging van de kleurrijke ara linksboven (bijzondere artistieke waarde).
Bij het uitvoeren van uw actie liep er iets mis. Wellicht hebben we iets over het hoofd gezien. Onze excuses hiervoor. Gelieve eerst dit venster te sluiten
door rechts vanboven op het kruisje te klikken, en dan uw actie opnieuw proberen uit te voeren.
Indien dit niet lukt, ververs eerst de pagina en probeer dan uw actie opnieuw. Indien het probleem zich nog steeds voordoet, gelieve ons te contacteren met
onderstaande technische informatie.
Algemene technische informatie over de foutmelding
Browser: Amazon CloudFront
IP: 10.176.46.107
Type fout:
Foutmelding:
Gedetailleerde technische informatie over de foutmelding
Sessie verlopen na inactiviteit van 600 minuten
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab automatisch verlopen.
Klik op 'Pagina herladen' om terug te gaan naar de pagina waarop u voorheen bezig was.
Meer informatie
Om ervoor te zorgen dat u per ongeluk uw scherm niet te lang laat zien aan onbevoegden wanneer uw scherm niet is vergrendeld, en om spaarzaam en
ecologisch verantwoord om te gaan met technische bronnen, is uw huidige sessie na inactiviteit van 600 minuten verlopen en zijn uw
gegevens van uw huidige sessie opnieuw ingesteld.
Soms kan het ook zijn dat er aanpassingen zijn gebeurd aan de toepassing, die een herstart van de toepassing vereiste. Bij het herstarten worden alle
huidige sessies verlopen en is er een nieuwe sessie nodig om verder te kunnen surfen.
Uw huidige sessie is dus verlopen en u kan niet meer verder surfen. Al uw huidige gegevens die u had ingevoerd bent u kwijt. Om ervoor te zorgen dat u niet per
ongeluk ergens anders klikt is het volledige scherm van de toepassing geblokkeerd. Gelieve de pagina te verversen om verder te surfen en het scherm te deblokkeren.
Sessie verloopt na inactiviteit van 600 minuten (10.0 uur)
Dit venster werd geactiveerd om en dient om u te waarschuwen dat uw sessie in 5 minuten zal verlopen.
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab
automatisch verlopen.