Het schilderij ‘Plundering van een dorp’ vormt een grote zeldzaamheid binnen het rijke oeuvre van Roelandt Savery. Als één van de vroegst gedateerd en gesigneerde werken toont het een kunstenaar die inspeelt op de populariteit van de gangbare Breugeliaanse winterlandschappen. Hierdoor vormt het werk een illustratie van een cruciale fase in de artistiek ontwikkeling van Savery als landschapsschilder. Hoewel reeds geschilderd aan het begin van Savery’s periode aan het Praagse hof, is de behandeling van dit specifieke thema een unicum in de totaliteit van het oeuvre van de kunstenaar. Het werk wordt internationaal erkend omwille van de unieke positie die het inneemt in het oeuvre van de schilder. (zeldzaam). Het werk vormt een heldere referentie naar van de woelige periode van de Tachtigjarige Oorlog. Daar waar er in het werk van Pieter Bruegel de Oude soms subtiele referenties werden gemaakt naar het oorlogsgeweld aan het begin van de Spaanse overheersing en de Beeldenstorm (vaak gemaskeerd door een religieuze dominante iconografie), vormt dit bij Savery ondubbelzinnig het hoofdthema van het werk. Hoewel de algemene compositie nog refereert naar Bruegels ‘Kindermoord te Bethlehem’ en ‘Vlucht naar Egypte’, vormt dit werk een humanistisch commentaar op de wetteloosheid en wreedheid van blinde oorlogsvoering, waarmee het als voorloper kan worden beschouwd van andere iconische artistieke kritieken op oorlog, zoals Jacques Callots ‘Les grandes misères de la guerre’ of, Goya’s ‘Los desastres de la guerra’. Omwille van de uitbeelding van levensecht menselijk lijden in tijden van grote politieke en sociale schommelingen vormt dit paneel een essentieel tijdsdocument van een donkere en belangrijke periode in ons collectief geheugen (belang voor het collectieve geheugen). Omwille van de realistische uitbeelding van oorlogsgeweld vormt dit werk een belangrijke schakel in de ontwikkeling van het genre van het winterlandschap, waarbij de religieuze iconografie werd losgelaten ten behoeve van de seculiere thematiek. Het vormt daardoor een connectie tussen de religieuze Breugeliaanse winterlandschappen en de latere seculiere invullingen van dit thema, zoals dit een aantal jaar later bij Hendrick Avercamp tot uiting komt in het Amsterdam van de 17de eeuw. Dit werk speelt daarenboven een unieke rol als enige winterplundering in het oeuvre van Roelandt Savery. Daardoor vormt het werk een belangrijke schakel tussen de Breugeliaanse landschapstraditie (voornamelijk de winterlandschappen) en de latere ontwikkeling van Savery als Boheems landschapsschilder. Het biedt een zeldzame getuigenis van Savery die zich laat leiden door de traditie van zijn leermeester Hans Bol en zijn oudere broer Jacob Savery. Dankzij zijn bekwaamheid in dit genre wist hij zich een plaats te bemachtigen aan het Habsburgse hof van Praag, vanwaar hij zich verder wist te ontwikkelen als schilder van het Boheemse dierenlandschap. Ook tijdens zijn carrière in Praag zal Savery nog sporadisch verwijzen naar deze Breugeliaanse picturale herkomst, maar nergens zo expliciet als in deze dorpsplundering. Het paneel vormt ten slotte een belangrijke geografische schakel tussen de Vlaamse schildertraditie en het Bohemen van Keizer Rudolf II waar Savery werkzaam was tijdens deze periode. Het is een perfecte illustratie van internationale uitstraling van Vlaamse kunstenaars aan buitenlandse hoven. In dit werk zorgde de Kortrijkse schilder voor een assimilatie tussen de Vlaamse winterlandschappen en Boheemse figuurtypes en klederdracht, ter vergroting van de herkenbaarheid en identificatie binnen de Praagse Habsburgse context (schakelfunctie). Het werk biedt inzicht en kennis over de politiek-sociale verhoudingen in de Nederlanden tijdens de 2de helft van de 16de eeuw. Als gesigneerd en gedateerd werk, toont het bovendien de cruciale positie binnen de ontwikkeling van het oeuvre van Roelandt Savery. Het biedt daardoor een onontbeerlijke houvast om de verdere stijlontwikkelingen van de schilder
Bij het uitvoeren van uw actie liep er iets mis. Wellicht hebben we iets over het hoofd gezien. Onze excuses hiervoor. Gelieve eerst dit venster te sluiten
door rechts vanboven op het kruisje te klikken, en dan uw actie opnieuw proberen uit te voeren.
Indien dit niet lukt, ververs eerst de pagina en probeer dan uw actie opnieuw. Indien het probleem zich nog steeds voordoet, gelieve ons te contacteren met
onderstaande technische informatie.
Algemene technische informatie over de foutmelding
Browser: Amazon CloudFront
IP: 10.176.46.107
Type fout:
Foutmelding:
Gedetailleerde technische informatie over de foutmelding
Sessie verlopen na inactiviteit van 600 minuten
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab automatisch verlopen.
Klik op 'Pagina herladen' om terug te gaan naar de pagina waarop u voorheen bezig was.
Meer informatie
Om ervoor te zorgen dat u per ongeluk uw scherm niet te lang laat zien aan onbevoegden wanneer uw scherm niet is vergrendeld, en om spaarzaam en
ecologisch verantwoord om te gaan met technische bronnen, is uw huidige sessie na inactiviteit van 600 minuten verlopen en zijn uw
gegevens van uw huidige sessie opnieuw ingesteld.
Soms kan het ook zijn dat er aanpassingen zijn gebeurd aan de toepassing, die een herstart van de toepassing vereiste. Bij het herstarten worden alle
huidige sessies verlopen en is er een nieuwe sessie nodig om verder te kunnen surfen.
Uw huidige sessie is dus verlopen en u kan niet meer verder surfen. Al uw huidige gegevens die u had ingevoerd bent u kwijt. Om ervoor te zorgen dat u niet per
ongeluk ergens anders klikt is het volledige scherm van de toepassing geblokkeerd. Gelieve de pagina te verversen om verder te surfen en het scherm te deblokkeren.
Sessie verloopt na inactiviteit van 600 minuten (10.0 uur)
Dit venster werd geactiveerd om en dient om u te waarschuwen dat uw sessie in 5 minuten zal verlopen.
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab
automatisch verlopen.