Verguld zilver tazza op basis van de iconografische voorstelling of het meesterteken respectievelijk toegeschreven aan Anthonie Beijs of Gabriël II Dijck, beiden Antwerpse edelsmeden
hoogte 14 cm - diameter bovenrand 17.5 cm - diameter voet 9.2 cm
edelsmeedkunst
Bescherming
Individueel voorwerp
Artistiek erfgoed
Overheidsbezit
De vergulde tazza wordt op basis van de iconografische voorstelling of het meesterteken respectievelijk toegeschreven aan Anthonie Beijs of Gabriël II Dijck, beiden Antwerpse edelsmeden. Het reliëfmedaillon in de tazza beeldt een scene uit het leven van Gaius Mucius Scaevola, een legendarische held uit de Romeinse geschiedenis uit, waarbij hij zijn rechterhand in het vuur stak. Dit thema, dat in de jaren 1530 in de Nederlanden werd geïntroduceerd en ca. 1560–1565 erg populair was, symboliseert de deugden geduld en vastberadenheid. Een van de prijzen voor de Antwerpse loterij van 1561 was een tazza met dergelijk scène: “une tasse d’argent doré, tenant la figure de Scevola”. De schaal werd samen met tien andere objecten bij de Antwerpse edelsmid Anthoni Beijs aangekocht. Op basis van deze vermelding wordt de tazza aan Beijs, van wie verder geen werken bekend zijn, toegeschreven. Op basis van de merken kan de tazza eveneens onder voorbehoud aan Gabriël II Dijck toegeschreven worden. Op de buitenkant van de mondrand werd de gekroonde hand als stadskeur van Antwerpen en de jaarletter C in schild voor 1561–1562 samen met een huismerk afgeslagen. De stadskeur en de jaarletter werden bovenop de proefsteek aangebracht en het huismerk, bestaande uit het cijfer 4 en het monogram GH in parelcirkel is groter dan het gemiddelde Antwerpse meesterteken. Op basis van een getekend huismerk d.d. 1560 naast de naam van de edelsmid Gabriël Dijck in het tresorijarchief wordt dit merk aan Gabriël II Dijck toegewezen. Hierbij blijft echter de vraag of dit dan wel zijn eigendomsmerk of zijn meesterteken is, want op de mondrand komt nog een vierde merk, een molenijzer in schild, voor. Van dit vierde merk wordt verondersteld dat het om het meesterteken van de zilverdrijver (Anthonie Beijs ? of Gabriël II Dijck zelf ?) gaat. Ook Gabriël II Dijck was in 1562 een van de leveranciers van genoemde loterij, waaronder een reeks tazza’s. Er is ook nog een andere interpretatie voor dit vierde merk mogelijk. Jeronimus II Mannacker (*1521), stempelsnijder bij de munt, werd in dezelfde periode immers betaald voor het snijden van ijzers voor het merken van de loterijprijzen. Dit lijkt de meest plausibele verklaring; alleen blijft de vraag welke van de twee merken, het huismerk of het molenijzer, als meesterteken geïnterpreteerd moet worden. Het gaat hier om een zeer zeldzaam voorbeeld van een tazza die als loterijprijs werd vervaardigd en als dusdanig wellicht ook een extra merk van de stempelsnijder bij de munt in Antwerpen meekreeg. Van zilversmeden is geweten dat zij niet alleen betaald werden voor het maken van de objecten, maar ook gretig loten inkochten en zo kans maakten om het voorwerp te recupereren of voorwerpen van collega’s te verwerven, die terug doorverkocht konden worden. Het iconografische thema, een scene uit het leven van Gaius Mucius Scaevola, kan gelinkt worden aan archivalische bronnen met betrekking tot tazza’s in Antwerpse inboedels en loterijen, alsook aan eigentijdse modellen en prenten van Frans Floris, Philippus Galle, Hiëronymus Cock en Crispijn van den Broecke (uniek, artistieke waarde, waarde voor het collectieve geheugen).
Bij het uitvoeren van uw actie liep er iets mis. Wellicht hebben we iets over het hoofd gezien. Onze excuses hiervoor. Gelieve eerst dit venster te sluiten
door rechts vanboven op het kruisje te klikken, en dan uw actie opnieuw proberen uit te voeren.
Indien dit niet lukt, ververs eerst de pagina en probeer dan uw actie opnieuw. Indien het probleem zich nog steeds voordoet, gelieve ons te contacteren met
onderstaande technische informatie.
Algemene technische informatie over de foutmelding
Browser: Amazon CloudFront
IP: 10.176.46.107
Type fout:
Foutmelding:
Gedetailleerde technische informatie over de foutmelding
Sessie verlopen na inactiviteit van 600 minuten
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab automatisch verlopen.
Klik op 'Pagina herladen' om terug te gaan naar de pagina waarop u voorheen bezig was.
Meer informatie
Om ervoor te zorgen dat u per ongeluk uw scherm niet te lang laat zien aan onbevoegden wanneer uw scherm niet is vergrendeld, en om spaarzaam en
ecologisch verantwoord om te gaan met technische bronnen, is uw huidige sessie na inactiviteit van 600 minuten verlopen en zijn uw
gegevens van uw huidige sessie opnieuw ingesteld.
Soms kan het ook zijn dat er aanpassingen zijn gebeurd aan de toepassing, die een herstart van de toepassing vereiste. Bij het herstarten worden alle
huidige sessies verlopen en is er een nieuwe sessie nodig om verder te kunnen surfen.
Uw huidige sessie is dus verlopen en u kan niet meer verder surfen. Al uw huidige gegevens die u had ingevoerd bent u kwijt. Om ervoor te zorgen dat u niet per
ongeluk ergens anders klikt is het volledige scherm van de toepassing geblokkeerd. Gelieve de pagina te verversen om verder te surfen en het scherm te deblokkeren.
Sessie verloopt na inactiviteit van 600 minuten (10.0 uur)
Dit venster werd geactiveerd om en dient om u te waarschuwen dat uw sessie in 5 minuten zal verlopen.
Wanneer u niets doet in uw huidige tab van uw browser voor een periode van 600 minuten, wordt de sessie van uw tab
automatisch verlopen.